onsdag 3 juni 2009

153 - Att ansvara för sin egen lycka

Utmaning 153 - 2 juni
Att ansvara för sin egen lycka är nödvändigt för att inte som gammal sitta och vara bitter för att livet inte blev som det skulle blivit, som man hade tänkt sig. Eller är det kanske så att de flesta människor kanske inte ens funderar över hur de vill att deras liv ska vara. Man flyter bara med. Kanske är den rätta metoden att skriva mål. Att skriva hur man vill att det ska se ut om fem år och sedan fundera över vad man kan göra för att nå dit. Jag har sett människor göra målplanscher för att hela tiden påminna sig om vad som är meningen med livet och vad man vill göra för att vara nöjd med sitt liv.
Är det detsamma som lycka? Lycka kan vara olika saker för olika människor, men att ansvara för sin egen lycka är att ta beslut i vardagen så att det man gör leder till att man känner sig lycklig.
Jag ansvarar för min egen lycka genom att skriva eftersom jag kommit fram till att det gör mig lycklig. Att vara i nuet, att se glädjen i varje stund, det är lycka för mig. LYCKA

När jag var liten läste jag en ramsa varje kväll och det tog tid innan jag förstod vad det betydde. "Lyckan kommer, lyckan går osv." Men jag tror att lyckan består om man bara tänkt igenom vad lycka är för just mig.

1 kommentar:

  1. Personligen tror jag inte att lycka uppstår genom planering. Särskilt inte genom målplanscher som sträcker sig över flera år. Det låter bara stressande och som ett liv som riskerar att fyllas av besvikelser.

    Lycka är att följa sin inre röst. Typ :-)

    Gillar din text dock!

    SvaraRadera