lördag 6 juni 2009

157 - Något typiskt svenskt

Vad är typiskt svenskt? När man som jag sedan en månad bor i Provence jämför man då och då hur det är i Sverige, hur svenskar skulle gjort eller inte gjort. Det jag kommer på just nu som är typiskt svenskt är att vi är så ordentliga.
Vi parkerar där det är markerat, vi sorterar våra sopor och bär dem till sopsorteringen, vi köper inte kött på marknaden osv. Än så länge befinner jag mig i smekmånadsfasen efter flytten och jag kan tänka mig att jag kommer att sakna det typiskt svenska om ett litet tag. Nu tycker jag bara att det är charmigt här i Provence och att vi är för ordentliga och pliktmedvetna hemma i Sverige.

Typiskt svenskt är väl också att fira midsommar. Jag kommer ihåg för många år sedan när jag var på charterresa i Italien över midsommar och någon, vem vet jag inte, ordnade midsommarfirande för svenskarna på hotellet. Italienarna såg minst sagt förvånade ut när vi dansade små grodorna runt en konstgjord midsommarstång.

2 kommentarer:

  1. Hoppas att ni får en riktigt exotisk midsommarafton!Kan hålla med att det inte är allting som man saknar från Sverige. Midsommar är nog dock en av de saker som jag alltid romantiserar lite extra över.//Sofie

    SvaraRadera
  2. Denna första sommar som utlandssvensk firar jag midsommar hemma i Sverige tillsammans med mina barn. I alla fall några av dem. =)

    SvaraRadera